Als ik op een terras zit dan hoor ik vaak “doe mij een trappistje” en dan soms ook nog met grenadine (neem dan liever een mooi zoet fruitbier!). Een veelgemaakte fout om simpelweg een heerlijk glas dubbel of tripel abdijbier te bestellen.
Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: trappist is geen merk, geen biertype of soort, maar een toekenning aan een bier door de Internationale Vereniging Trappist. Een soort van keurmerk waar hele strenge regels aan zitten.
Hoe zit dat dan precies?
Er zijn vele soorten abdijbieren, echter maar twaalf trappisten. Een trappist is altijd een abdijbier, andersom niet. De bieren die de naam trappist mogen dragen zijn: de bieren van Achel, Chimay, Koningshoeven (La Trappe), Tynt Meadow, Orval, Rochefort, Westvleteren, Westmalle, Stift Engelszell (Gregorius en Benno), Zundert, Spencer en Tre Fontane.
Een ’trappist’ krijgt het logo als het voldoet aan een aantal strenge criteria:
- Het bier wordt gebrouwen binnen de muren van een trappistenabdij of in haar nabijheid.
- De brouwerij moet in haar geheel duidelijk blijk geven zowel van een onbetwistbare band van ondergeschiktheid t.o.v. het klooster alsook van een bedrijfscultuur die eigen is aan het monastieke levensproject. Het bier moet worden gebrouwen door de monniken of onder hun toezicht.
- De brouwerij heeft niet als doel winst te maken. De inkomsten zorgen voor het levensonderhoud van de monniken en het onderhoud van de abdij en haar omgeving. Wat overblijft, schenken ze aan caritatieve doelen, aan sociale werken en aan mensen in nood. Een mooi voorbeeld hiervan is de rel die onlangs ontstond toen Jan Linders het bier Westvleteren aanbood. Dit is verboden en zeker tegen dergelijke woekerprijzen.
Trappistenbrouwerijen leven strikt alle normen na op het vlak van veiligheid, gezondheid en voorlichting van de consument. En de stijl van de communicatie en reclame is er een van eerlijkheid, soberheid en ingetogenheid die past bij de religieuze omgeving waarin de bieren worden gebrouwen.
Hoe wordt het logo toegekend?
Enkel de leden van de Internationale Vereniging Trappist kunnen een aanvraag indienen voor toekenning van het logo “AUTHENTIC TRAPPIST PRODUCT” voor een product (bij voorbeeld een likeur) of voor een categorie van producten (heel het gamma van likeuren) dat door de betrokken abdij wordt geproduceerd.
Na ontvangst van de logo-aanvraag, zullen de voorzitter en de bestuursleden van de IVT een evaluatieprocedure in gang zetten. Deze kan meerdere maanden in beslag nemen. De procedure omhelst de samenstelling van een uitgebreid dossier, een plaatsbezoek ter controle van de productieregels en kwaliteitseisen vanwege de IVT, en uiteraard ook een degustatie van de betrokken producten.
Aan het eind van de procedure zal de Raad van Bestuur van de IVT beslissen om het logo “AUTHENTIC TRAPPIST PRODUCT” al dan niet toe te kennen aan de betrokken producten. Deze ATP-licentie geldt voor vijf jaar.
Het begunstigde klooster engageert zich om alle voorwaarden na te leven die uitgedrukt zijn in de Reglementen van Inwendige Orde van de IVT.
Vanaf nu bestel je dus geen “trapistje” meer op het terras, maar kun je een specifiek abdijbier bestellen. Of dit nou een erkend trappist is of niet, de smaak zal er niet anders door zijn. Proost!
(een deel van deze tekst is afkomstig van: www.trappist.be)